Şi privesc un pic mai încolo

Cine-i Europa asta care ne pune la colţ pe coji de nucă? Cine-i asta care ne crede papuaşi sau babuini legănînd prin copaci? Cu ce argumente – în afară de cel al banului! – ne judecă? Cine pe cine şi cine cui crede şi pentru ce?

„Sunt momente în viață în care, oricum ți-ar sta corpul, sufletul e în genunchi.” Am găsit cuvintele astea atribuite lui Victor Hugo (de parcă ar conta cine spune vorbele!). Căutînd vorbe despre genunchi. Vorbe, gînduri disparate sau disperate.

Senzatii de deja-vu, de silă, de perplexitate şi de Golaniadă. Sunt un Golan. „Suntem un neam de imbecili. Punct.” Clişee. Trepanaţi, retardaţi, semidocţi, parveniţi, ignoranţi.

„Cine strigă ăla e!”. Îmi aduc aminte de vorba asta din copilărie.

Te aduni, respiri, citeşti. Îţi ridici ochii din foaie şi priveşti asfinţitul. Te întorci apoi. „Cele Trei Otrăvuri: ura, pofta şi iluzia”, citeşti undeva. „Nu am nimic de cîştigat, nu am nimic de pierdut”, citeşti altundeva. E vorba de un fel de exerciţiu. „Cele Trei Otrăvuri: agresivitatea, dorinţa şi iluzia”, găseşti în altă parte. Sunt niste vorbe din perspectivă budistă.

Ce vreau să spun? Nu vreau să spun nimic. Doar mi-am ridicat ochii din foaie şi am privit un pic mai încolo. Un pic mai încolo…

Vreo 12 Dorei, azi, dormeau întinşi pe nişte saci cu ciment, la umbra clădirii pe care o ridicau. Era ora 12. Programul lor obişnuit, pesemne.  Eu alergam şiroind de colo pînă colo pentru… nimic. Conştiinţa, cerberul, zbirul, fraierul! Pentru nimic!

Uit unele chestii. „Cheile dispar cînd vor ele”. Sau unde mi-am pus ţigările. Le dibuiesc cu greu. Probabil din pricina întunericului sau fiindcă ochelarii-mi sunt prea mici.

Cîteodată, nu ştiu de ce, proza se vrea scrisă poezie. Şi musai, cîteodată, poezia vrea să fie proză. Nu pot altfel! De fapt, ştiu de ce: din insuportabil. Insuportabilul cuvintelor de a se scrie.

Ar fi putut fi poezia de azi (PDA 44)
(de la pagina 182):

Biografie

Sunt un individ
Cooperant,
Din cînd în cînd,
Mor.

Adrian Păunescu (2003)

Servus, Blogolume!
Toate cele bune!

13 gânduri despre „Şi privesc un pic mai încolo

  1. Poate chiar invatam, conform lui Murphy, sa ne deplasam inainte cand suntem loviti in fund, sa ne trezim cand altii ne impung cu pioneze, sa ne ridicam cand altii vor sa ne doboare. Eu cred ca inca mai putem, nu suntem o natie de Dorei, ci mai degraba de niste victoriosi care insa nu mai vrem sa luptam!

    Apreciază

  2. Dar orice om inteligent si curat la suflet poate privi oricand mai incolo, nu-i asa? Si isi poate permite si sa mai moara din cand in cand ( desi nu-mi place sa-l citez pe Adrian Paunescu, pentru ca el din pacate era mort cam tot timpul) in realitatea momentului, pentru ca daca are principii bune de viata si credinta in ele poate renaste oricand 🙂

    Apreciază

    1. @Ioana cred ca iei insemnarile din acest blog (nu stiu daca din bloguri in genere) prea in nume personal (al persoanei care scrie sau al celei care se simte in cauza citind). As lasa o marja de fantezie, de fabulatoriu (poate de proza si poezie, chiar si in privinta opiniilor) privind ceea ce esta sau a fost scris. Eu unul cam separ lucrurile si nu sunt adeptul blogului exhibat, vazut ca… CNP sau CV. Si nici ca material pentru psihanaliza. Pentru acestea exista alte locuri, persoane sau realitati in stare (daca e cazul) sa judece. 🙂
      Toate cele bune!

      Apreciază

      1. ? aici m-ai pierdut. Si logic, si ca partener de comunicare. Pentru ca cine ti se adreseaza facand un comentariu ti se adreseaza personal si pentru ca rezoneaza tot personal cu ce scrii ( ca impersonal citim alte lucruri, in general manuale, tratate stintifice, etc). Iar tu cand scrii ( ca nu scrii tratate stiintifice, doamne iarta-ma , aici) tot personal rezonezi cu cuvintele . Idem cand raspunzi unui comentariu. Prin urmare, nu stiu daca realizezi, dar ceea ce tocmai mi-ai scris ( e logic) finalmente este sa nu mai comentez ( exprim personal, ca asta e un comentariu, nimic altceva) daca nu se potriveste cu opinia / viziunea ta si sa-mi vad de treaba 🙂 In regula. Sunt atatea alte lucruri personale sau impersonale de aflat, chiar mai frumoase, mai profunde sau mai utile de alfat sau de citit. Din surse care exced blogurile si internetul si care nu te constrang sa vezi lucrurile cum vor ele, ca daca nu mai bine-ti tii gura. Faina si libera gandire, Falvius. Dar ti-o repesct si ma retrag fara probleme si de tot. Caci departe de mine dorinta sa-ti tulbur blogul, admiratorii 🙂 sau pe tine. Te salut, multumesc pentru scurta experienta si incursiune in universul tau aparent primitor, dar in esenta intolerant, si iti promit ( eu imi tin cuvantul, deci fii linistit) ca nu mai revin 🙂

        Apreciază

        1. @Ioana, poate m-am exprimat gresit. Nu este vorba despre firescul comunicarii care este prin definitie preponderent personala. Nu este vorba despre rezonanta, empatie, altruism, interactivitate. Ci despre punerea la indoiala sau exacerbarea unor fapte, trairi, convingeri sau caracteristici (morale, intelectuale, de educatie sau profesionale) intime, judecati care nu isi au locul intr-un blog (in acesta cel putin). Poate gresesc, insa eu asa vad lucrurile.

          Apreciază

  3. Buna, Flavius… Am o mare rugaminte, te rog sa ma sprijini u opinia ta pentru ca am neovie de o a patra parere intro situatie intalnita: Un poet comunica prin versuri. Prin versuri poti transmite mesajul tau launtric. Exista posibilitatea ca din versurile unui poet sa iti poti da seama de patriotismul lui fata de tara careia ii este Cetatean?
    Multumesc anticipat pentru timpul si sprijinul acordat.

    Apreciază

    1. Servus
      @Sal… Nu cred ca poezia este ca un turnesol care sa devoaleze neaparat lucruri ascunse. Nu este un material pentru… psihanaliza. Poetul este si el un om care poate fi sau nu sincer. Din versurile unui poet, cred, vei citi, vei intelege ceea ce el vrea sa lase a fi citit si inteles. Nu este obligatoriu sa si corespunda totul convingerilor lui! 🙂
      Toate cele bune!

      Apreciază

Gîndul tău

