Fragilităţi, cicatrice, exil… Praf de suflet

Această prezentare necesită JavaScript.

Ar fi un truism să spun că paginile unei cărţi sunt altceva decît pagini de viaţă. Dar nu ştiu, acum, cum să încep altfel… Cînd ai în faţă o carte care ţine, într-un fel, de jurnalism, de memorialistică, o carte care nu e definită drept ficţiune te simţi înainte de toate implicat şi „uiţi” să cauţi sau să „produci” fineţuri de natură stilistică. Cărţile astea sunt cel mai greu de scris şi cel mai greu de citit fiindcă poartă pe ici pe colo aşa, un… praf de suflet… Cîteodată ele te pun faţă-n faţă cu tine şi te obligă la întrebări şi răspunsuri venite uneori, aşa, ca un… „pumn în moalele capului”…

La superbul (nu mă feresc să-l categorisesc astfel!) Salon de Carte de zilele astea de la Braşov (pus în operă şi animat de ceva ani de către „Libris„, librăria de care ne leagă atîtea aici…) s-a lansat şi „Revoluţia din depărtare”, volumul apărut la „Curtea veche”, şi în care Cristina Hermeziu a adunat 30 de mărturii ale unor români exilaţi după 1989… Cristina Hermeziu vorbeşte aici despre o „salvare de la uitare”, despre niste (r)Evoluţii personale, despre cearta cu Ţara a exilaţilor dar şi – mai ales – despre cicatricele niciodată deplin închise şi despre fragilităţile lor. Citind, deocamdată fragmente din acest atît de viu volum, realizez un singur, şi cred, cel mai important lucru: nimeni şi nimic nu ne dă dreptul să judecăm alegerile acestor oameni înainte de a ne fi judecat noi înşine propriile alegeri, cu aceeaşi măsură.

Din aceste fragmente de memorie vreau să transcriu aici cîteva care, mai mult, sunt pentru mine dovada subiectivă dar exactă şi… supremă a celei spuse în prima propoziţie a acestui post. Cîteva secvenţe, din căteva pagini în care am regăsit cu bucurie, cu nostalgie şi cu regretul de a-l fi pierdut din ochi nişte ani, un condei braşovean şlefuit, un observator fin şi peste-poate de sincer, de lucid, o revoltă şi o emoţie: ale jurnalistei Iulia Badea-Guéritée

„Mă ocup de ţara mea

Nu m-am întrebat niciodată ce s-ar fi întîmplat dacă nu plecam, pentru că nutresc convingerea că tot ceea ce ni se întîmplă se datorează unei misterioase formule venind din scrierile lui Calvin: dubla predestinare. Destinul nostru este deja trasat atunci cînd ne naştem, toate actele noastre ulterioare nu fac decît să conveargă spre punctul care ne este destinat. Şi care ne aşteaptă. Ştii cînd ai ajuns la capăt, atunci cînd liniştea te invadează (…). Mi-aduc aminte că la Braşov, pe cînd eram studentă, la ora de psihologie, profesoara ne.-a cerut să scriem şi să ilustrăm citatul care ne-ar ghida viaţa. Am scris că „nu există drum, că drumul se face mergînd”. Am avut dreptate. Acum lucrez la Courrier International, mă ocup de ţara mea şi mă bucur atunci cînd reuşesc să scriu şi să public lucruri interesante, pozitive. Uneori mi-e încă ruşine. Atunci cînd aflu ce atrocităţi comit semenii noştri în străinătate, sau cînd vreun român mă înjură în metrou, neştiind că înţeleg ce spune. de cele mai multe ori însă mă bucur (…)

Nu m-aş întoarce cu nicio condiţie. În primul rînd, pentru că un român plecat este rareori primit cu braţele deschise înapoi. Prima mea întoarcere acasă, la un an după plecare, mi-a lăsat un gust amar. Oamenii pe care îi cunoşteam nu erau bucuroşi de revedere, ci nemulţumiţi de faptul că îndrăzneam să mă întorc, şi că, în plus, sunt bucuroasă că mă întorc. Mă vedeau şi ca pe o laşă. În al doilea rînd, pentru că sunt convinsă că pot să fac mai multe pentru România de aici, de unde sunt astăzi. În al treilea rînd, şi cel mai important, pentru că decizia nu este a mea, ci a micii mele familii. Şi acest lucru este pentru mine cel mai important. această întrebare nu s-a pus niciodată. Nici nu cred că o să se pună. Suntem încă destul de dezamăgiţi de cum avansează lucrurile în România, de non-schimbul de generaţii.

Iulia Badea Gueritee locuieşte la Paris unde lucrează ca responsabil al rubricii „România/Moldova” pentru site-ul european Presseurop.eu şi revista Courrier International. Când a plecat din România, la vîrsta de 27 de ani, în anul 1999, era ziaristă, după ce absolvise Facultatea de Litere.”

P.S. – Cît de lesnicios a devenit azi să treci de „aici”, „acolo”, să circuli de la trecut la prezent şi să afli acum unde sînt, ce fac, ce vorbesc sau cine vorbeşte despre cineva sau ceva,  situaţi atît de departe potrivit măsurătorilor cu care am fost învăţaţi. Nu voi înceta să mă mir de asta căutînd mereu întîmplările şi oamenii de sub… cuvintele linkuite…

P.P.S – Muzichia nu are nicio legătură şi… a mai fost pusă aici, comme d’habitude… 😉

10 gânduri despre „Fragilităţi, cicatrice, exil… Praf de suflet

  1. Eu consider ca toti cei care au plecat inainte de revolutie si dupa ,sunt oameni puternici, care au in afara spiritului de aventura si o puternica predilectie spre indeplinirea unui vis frumos,a unei carme care s-a realizat. Ceea ce inteleg este dorinta mare de revenire in tara dupa un timp , si ce nu inteleg este faptul ca sunt primiti indiferent de semeni.Toti care pleaca au in bagajul cu care vin experiente de viata foarte interesante si pot influienta anumite evenimente . Eu personal nu am dorit niciodata sa plec,si mi s-a parut foarte greu pentru mine ca mama cand au plecat copii mei sa lucreze in strainatate ca e sfarsitul lumii. Cu greu m-am obisnuit si acum consider ca fiecare copil care a plecat cu ei si au lucrat ,aduc un suflu nou benefic pentru noi. Mai sunt si care fac lucruri urate ,dar nu le consider chiar atrocitati. Poate 0,1%din cei plecati fac si atrocitati ,dar oare ce populatie a lumii nu are si oameni a caror gena este degenerativa si nu s-a dezvoltat devenind potentiali criminali ?

    Apreciază

  2. „…nimeni si nimic nu ne da dreptul sa judecam alegerile acestor oameni inainte de a ne fi judecat noi insine propriile alegeri,cu aceeasi masura.”
    Si cam atat…ar fi totul.

    Apreciază

  3. târgul nostru de carte frumos, cel aşteptat, dorit, libăria librăriilor de care, aşa cum spui, ne leagă atât de multe. ce sâmbătă, ce martie la apus!
    cât de uşor este astăzi să fii român în altă ţară.
    da, este fragil, sunt răni ce au lăsat un semn şi ne sunt unii atât de departe…

    Apreciază

  4. Cu tristete am citit cele spuse de jurnalista plecata din Romania,cu atat mai mare e amaraciunea, cu cat tot ce spune e adevarat. 😦
    Brasovul e un oras in care evenimentele culturale nu lipsesc.Felicitari!

    Apreciază

  5. Rezonez cu destule spuse aici… E de adaugat ca „esantionul” celor care se regasesc in carte (am citit si mica selectie din alt post, la care ati trimis) este unul al intelectualilor „plecati”… Insa in occident romanii sunt deja in toata diversitatea lor, iar in bagajele sufletesti ale celor mai multi au luate toate cite ne fac atit de rau si in tara…

    Apreciază

Gîndul tău

