O zi cu Juni şi cai

Anul trecut îndemnam lumea să vină să vadă Junii, dacă vrea să vadă Braşovul. Eu unul nu mă satur, de cînd mă ştiu, să-i admir în Duminica Tomii şi să le caut poveştile. Coborîrea lor în cetate, dinspre troiţele lor din Şchei, are bucuria şi solemnitatea venirii Acasă. Astăzi, Junii au fost întîmpinaţi de cîţiva gardieni imperiali, de nişte… trabanţi şi soldaţi saşi care şi-au adus pînă şi tunurile de prin bastioanele vechiului burg… Aşa că Braşovul în această zi a arătat cam aşa cum ar trebui să arate, nu doar într-o singură zi pe an: superb, medieval, surprinzător, semeţ, de căutat.
Cronicarul sas Julius Teutsch (1867-1936) spunea despre juni: „Junii trebuie priviţi ca un rest de epocă păgână, o străveche serbare de primăvară, care serbează reînvierea naturii, învingerea soarelui asupra asprimii şi gerului iernii, începutul vieţii noi… iar serbarea trebuie considerată ca un cult religios precreştin, confirmată şi de împrejurarea că ea se petrece tot timpul pe dealuri, fiind un obicei cunoscut încă de la daci”, însă merită răsfoită măcar cartea profesorului pr. Vasile Oltean de la Prima Şcoală Românească din Şcheii Braşovului, fie şi doar pe aici şi… pe aici.
Pînă una alta, vă las cîte ceva din încercările mele foto şi ne vedem la anu’! 😉 La Juni.

Această prezentare necesită JavaScript.

Servus, Blogolume!

O zi din viaţa Liei m-a făcut să-mi aduc aminte de ale mele. Şi mîine e… luni! 🙂
Gabriela m-a îmbiat cu o fecioară de nisip şi cu dor de mare…
Andi mă surprinde din nou spunîndu-mi că în ultima tragedie poloneză a murit şi un artist, Wojcieh Seweryn…
Lecţia de desen a Mirelei mă face să cred că aş putea desena ceva pe-un papirus ;)…

29 de gânduri despre „O zi cu Juni şi cai

  1. Cunosc Braşovul din 1962 încoace. Îi cunosc gara veche, apoi gara nouă. Cunosc biserica de lângă Hotelul ARO care a fost dărâmată pentru construirea aripii noi a hotelului. Cunosc biserica ridicată cu materiale recuperate din biserica demolată. M-am plimbat prin Scheii Braşovului, dar Junii nu am apucat să-i văd. Am văzut doar concursurile de motocros de pe dealurile Răcădăului şi mai multe meciuri de baschet când fosta echipă „Steagul Roşu” activa în divizia A. Meciuri de fotbal? Unul singur. Steagul Roşu – Rapid şi asta pentru că m-a tras după el un coleg chibiţ al Rapidului. Am văzut multe filme şi dintre sălile de cinematograf de atunci, doar „Patria” mai trăieşte. Am revăzut Braşovul cu puţin timp în urmă. Acelaşi cum îl ştiam. Doar câteva construcţii noi i-au schimbat puţin faţada.

    Apreciază

  2. Iuuui, ce fain! 🙂 Mama e născută lângă Sighişoara, dar a copilărit pe la Braşov, tata e din Făgăraş şi la fel, avem rude în Braşov, aşa că de mică i-am văzut pe ficiorii aceştia faini şi caii lor superbi şi m-am bucurat de aşa tradiţii frumoase 🙂 Mulţumesc pentru fotografii!!!

    Apreciază

  3. Frumoase traditii, despre care sper sa nu vorbim vreodata la trecut. Si se pare ca junii mari au grija de acest aspect. In fotografiile tale se pot observa viitorii juni. 🙂

    Apreciază

  4. În urmă cu 2 ani am asistat la tot ceea ce astăzi văd şi citesc în postarea ta. Am rămas după Paşti la Braşov special pentru această zi. Junii, maşini de epocă, prinţi şi prinţese. Minunăţie nu altceva.
    Seară faină!

    Apreciază

  5. Incercarile foto sunt reusite! 🙂
    Eu nu am stiut pana acum de aceasta sarbatoare a Junilor Braşovului.
    Este interesanta si impresionanta prin „desfasurarea de forte” ale traditiei, portului, istoriei!

    Voi tine minte cand are loc acest eveniment.
    Cine stie, poate la anul… 😀

    Apreciază

  6. Si eu iubesc Duminica Tomii, pentru traditia asta a Junilor. De cand eram copil de gradinita merg, an de an. „Doar ii stii, i-ai vazut de atatea ori, tot asa arata” – imi spun multi; „tocmai de aceea nu pot sta acasa, fara sa-i vad” le spun eu. Am dus anul acesta la Juni un om batran si bolnav, care nu e brasovean. Nu a vazut niciodata parada Junilor, S-a bucurat, a batut din palme cu entuziasm si a tipat de incantare ca un copil!
    Am postat aici, fiindca sunt oameni care ma inteleg, suntem pe aceeasi lungime de unda, ma bucur sa constat din nou asta, Flavius, si voi, prietenii lui Flavius. Ma inclin!

    Apreciază

  7. daca are cineva o filmare de la junii poate imi trimiteti si mie eu sunt un membru al junilor dar momentan sunt plecat din tara si nu am putut sa ajung anul asta

    Apreciază

  8. Seara bună…
    @Cristian… dacă ai şti cît de greu le este oamenilor ăstora să meargă an de an mai departe.. cu „sprijinul” „competent” al… autorităţilor! Sper şi eu să nu ajung ziua în care să spun şi despre Juni că… „au fost”!
    Multumesc, @Nea Costache…
    @Angela… aşa este… uneori e un rîu plin de iubire… Pentru unii, pentru alţii…
    Multumesc, @Angela…
    @Lilick… chiar merită văzut… şi poate va deveni spectacolul meritat…
    Toate cele bune!

    Apreciază

Gîndul tău

