Fotografii în piatră. Cu Brâncuşi

brancusiMi-am făcut un obicei să semnalez, din cînd în cînd, ceea ce-mi pare remarcabil pe aici prin Braşov. Se întîmplă şi lucruri memorabile, în tonalităţi grave, cotidiene, sau mai puţin grave, pentru… minte şi inimă. (Iată cum îmi amintesc şi de „Foaia pentru minte, inimă şi literatură” a „Gazetei de Transilvania” la care scriam cu ceva vremuri în urmă…) Printre întîmplările astea nu aş putea trece cu vederea Muzeul de Artă din Braşov care răspunde prin temporarele sale evenimente orgoliului nostru local. I-am văzut aici pe Salvador Dali şi Juan Miro, pe vremea directoratului răposatului Titus Haşdeu dar şi pe mai uitaţii sau neuitaţii artişti braşoveni de ieri şi de azi. Ei bine, da, se întămplă… lucruri pe aici :).

brancusi1De la sfîrşitul lui ianuarie şi pînă prin 15 martie pot fi văzute aici 40 dintre cele 1200 de fotografii ale lui Brâncuşi, sosite prin bunăvoinţa Muzeului Naţional de Artă al României tocmai de la Centrul Pompidou din Paris. Brâncuşi, fotograful, mie nu-mi era cunoscut. Este inedit să-l descoperi pe sculptor fotografiindu-şi lucrările în diferitele faze de creaţie, să-i vezi atelierul prin ochiul lui sau să-i înţelegi autoportretele foto, acolo printre bucăţile de piatră ori fier încă fără o identitate precisă. Este ciudat să afli că prin aceste fotografii, sculptorul încerca nu doar o altfel de tentaţie a posterităţii ci şi o formă de… invazie a lumii şi vremii printr-un soi de „marketing” şi „branding” sub „marca” Brâncuşi.  Fiecare imagine, ipostază este prelungirea privirii artistului, care mîngîie materialul şi ideea, înainte ca mîna să îl nască artă pentru eternitate… Poţi ghici parcă pînă şi mişcarea acelor mâini tăind, cioplind sau completînd materialul…  Mai mult, poţi ghici omul!  Aşa înţelegi parcă şi mai bine de ce Brâncuşi a spus: „A vedea în depărtare este ceva, însa a ajunge acolo, este cu totul altceva.” Ei bine, privind aceste fotografii, de aproape, este ca şi cum ai ajunge acolo, lîngă El, în atelierul lui din Impasse Ronsin, peştera lui cu minuni, aşa cum îi plăcea să-i zică, potrivit lui Barbu Brezianu... Şi toate astea, aici la Braşov, nu numai la Veneţia…

Aparatul foto al lui Brâncuşi. Foto: Ioan Mihai Cochinescu
Aparatul foto al lui Brâncuşi. Foto: Ioan Mihai Cochinescu
11 gânduri despre „Fotografii în piatră. Cu Brâncuşi

  1. Noi nu stim aprecia decât atunci când vedem dincolo sau mai rau dupa ce au ajuns „dincolo de tot”. Asa suntem. Bine ca nu pierdem totusi urma lor. N-avem multi pentru ca nu-i recunoastem. Dar e bine ca dupa ce-i recunoastem nu-i mai pierdem nicioadata.

    Nu stiam de expozitie, de tematica. Poate am s-o vad cândva. Mi-as dori.

    Apreciază

  2. servus,Flavius!
    Brancusi e un artist pe care-l admir foarte mult.Te felicit ca ai scris despre expozitie,ma mir ca n-am auzit si eu.
    Cand citesc ceva despre Brancusi,imi amintesc cum suntem noi,romanii.Ii facem sa plece ,chiar ii alungam,pentru ca atunci cand auzim ca sunt apreciati in strainatate,ne amintim ca-s romani de-ai nostri si ne laudam cu ei.
    Asa a fost intotdeauana! 😦
    Gabi.

    Apreciază

  3. Servus, @Oana! Chiar ne este la îndemînă!
    @Gina, „acasă” este unul dintre sensurile ascunse ale acelor fotografii…
    Seara bună, @Mihai… iată că privelgiul tău este şi mai de invidiat, în sensul cel mai bun al cuvîntului… Mă bucur că am descoperit acele imagini, şi numai, în paginile tale. Nu aş fi putut să nu îţi menţionez numele…
    Numai bine!

    Apreciază

  4. Merg destul de des la Paris – imi vizitez inainte de toate nepotelul si fata, care la randul ei este artist fotograf 🙂 si de fiecare data revin cu nerabdare la atelierul lui Brancusi de langa Centrul Pompidou. Pe mine ma fascineaza fotografiile lui Brancusi tocmai pentru ca el a incercat prin imagini sa transmita „altceva” decat a sculptat, probabil ca spiritul lucrarii in devenire. Iti multumesc cu ocazia asta si pentru onestitatea cu care ai postat numele meu in dreptul fotografiei realizate de mine pentru doua expozitii personale vernisate la Muzeul de Arta din Ploiesti si la Campina in urma cu vreo doi ani.

    Apreciază

  5. Buna dimineata!
    Sunteti privilegiati!
    Am vazut o parte dintre lucrari, la Paris, acum cativa ani.
    Mi-ar placea sa le vad aici, la noi, acasa.Pentru El ,” acasa”, a avut , din nefericire , alt simbol..
    O zi frumoasa!

    Apreciază

  6. Văzusem şi la televizor un reportaj despre expoziţia fotografiilor realizate de Brancuşi. Iar tu acum ai reuşit să mă convingi să merg, pentru că deşi trec în fiecare zi pe lângă Muzeul de Arta, parcă aştept să vină el la mine, şi nu invers. Merçi beaucoup!

    Apreciază

  7. Nu am vazut niciodata vreo opera de-a lui Brancusi pana am ajuns in capitala Americii, la Muzeul National de Arta. Habar nu aveam ca exista lucari de-a lui acolo…pur si simplu in plinatul muzeului figura la loc de cinste (citeste „exponate care trebuiesc neaprat vazute) si trei lucari ale sculptorului nostru. cand mi-au aparut in fata ochilor Maiastra si Pasari in Spatiu am avut un ciudat sentiment de patriotism amestecat cu uimirea produsa de o capodopera. Chiar, de ce vreun ministru de-al culturii roman nu isi propune sa aduca in tara (temporar, intr-o expozitie super securizata) operelele Maestrului?! Cati dintre romani au avut sansa sa vada lucarile celebre ale marilor nostri artisti?
    Aici gasiti o poza cu mandria noastra de la Washington: http://terbea.blogspot.com/search/label/agro-cultura

    Apreciază

  8. flavius
    pe mine m-ai facut fericita
    am facut un popas prin ochiul si cuvantul tau la brasov cu brancusi inedit alaturi, in arta imortalizata de el insusi
    inca un muzeu virtual care ma atrage
    multumesc de prilej si de popas
    o noapte frumoasa

    Apreciază

Gîndul tău

